Pb12

(Afbeeldingen aanklikken om te vergroten )
Pb12a
Pb12a:
Kaftkleur            :   bruinlila
Nominaal           :   Fl. 1.00
Zegelinhoud      :   3x 10ct landschap + 2x 35ct Juliana Regina + 1x                              andreaskruis
Papier                :   Harrison fosforescerend
Gomsoort           : C1 ( PVA-gom )
Uitgiftedatum    :   Vanaf 10 augustus 1972
Oplage               :   Oplage 7.299.989

Van Pb12a zijn 4 oplagen bekend. Door cilinder reconstructie is dit aan te tonen, het voert echter in het kader van dit artikel te ver om hier nader op in te gaan.

Zoals reeds bij Pb11 gemeld worden de boekjes vanaf nu gedrukt op Harrison fosforescerend papier, dit licht wit op onder UV-licht.

Er komen een paar plaatfouten voor bij de verschillende drukcilinders o.a.
Op zegel o.2 komt een stip voor in de gele achtergrond boven de “L” van Nederland. Deze plaatfout wordt “de kei” genoemd.

Links van de linkerboot op zegel b.2 komen wat rasterpuntjes voor, deze plaatfout wordt de “sleepkabel” genoemd.

Boven de 2e “E” van Nederland, witte stippen Dit is meer een druk toevalligheid dan een plaatfout.

In o2 is de bovenrand van het raster beschadigd.

Deze bovenstaande 4 plaatfouten komen voor op de cilinder van de landschapszegels en worden veroorzaakt door de bruine kleur.

De volgende plaatfout wordt veroorzaakt door de cilinder van de 35ct zegels.

Deze plaatfout komt op exact dezelfde plaats voor in zegel b.3 en o3. Dit komt omdat het voor het drukken van de zegels niet uitmaakt welke stand de 35ct cilinder heeft, dus bij een stand van 22mm verschil ( dit is de helft van de hoogte van een boekje ) komt deze fout voor op de zegel boven of onder op plaats 3.

Pb12a komt, door verkeerd snijden, voor met aan de rechterzijde een volledige perforatie.

Doordat de drukrol niet juist op de cilinder is bevestigd onstaat er een zichtbare cilindervoeg in Pb12a, deze is zichtbaar in de creme ondergrond van de 10ct zegels.


Er is een verschil tussen de 35ct zegels rechts ongetand uit Pb19a en uit Pb12a en Pb13a. Bij de zegels uit Pb19a is bij de slaap een rasterpunt weggevallen, hierdoor ontstaat  een witte punt.
Bij Pb12a en Pb13a is dit niet het geval en tussen deze zegels is er geen verschil.

Brief verzonden op 5 december 1972 van s'Gravenhage naar Curacoa . Luchtposttarief 10-20 gram is 90ct.

Brief verzonden op 5 december 1972 van ’s Gravenhage naar Curacoa. Luchtposttarief 10-20 gram is 90ct. Tarief geldig van 1 september 1972 tot 1 september 1974.

Pb12a brief verzonden van Doetinchem naar 's Hertogenbosch op 11 oktober 1973. Geldig tarief van 1-9-1973 tot 1-9-1974 40ct, dus 5ct teveel gefrankeerd.

Brief verzonden van Doetinchem naar ’s Hertogenbosch op 11 oktober 1973. Tarief geldig van 1 september 1973 tot 1 september 1974. Hier is 5ct teveel geplakt.
Drukwerk verzonden van Arnhem naar ’s Gravenhage op 9 november 1972. Dit is een kaart met voorgedrukte frankering, om aan het juiste tarief te voldoen is er een zegelcombinatie uit 12a bijgeplakt. Tarief geldig van 1 september 1973 tot 1 september 1974.

Briefkaart verzonden van ……… naar Alphen a/d Rijn op 29 december 1972. Tarief geldig van 1 september 1972 tot 1 september 1974.

Terug naar home of boekjes in chron……